Over Elektrische steps


 Van fun naar functionele mobiliteit!


Iedereen heeft vanaf kleins af aan een keer voor de fun op een step gestaan en hiermee door de wijk gereden. CityBlitz maakt het mogelijk om deze “fun” om te toveren naar functionaliteit, dit betekent dat de step een nieuwe dementie krijgt; de elektrische step. De elektrische step biedt je de mogelijkheid om je eenvoudig van A- naar B te verplaatsen en diverse vervoersmiddelen met elkaar te combineren. De innovaties lopen zeer hard en het gemak wordt steeds groter. Zo wordt de afstand die je kan afleggen groter, de laadsnelheid wordt verkort en de betrouwbaarheid verhoogd.


Wat mag wel en wat niet?


In veel landen zijn de elektrische steps al legaal en kunnen deze ook verzekerd worden. De Nederlandse regering loopt op het gebied van de elektrische steps nog een beetje achter. Momenteel wordt het onderscheid gemaakt tussen steps met een gashandel (volledig elektrisch) en steps met trapondersteuning (gedeeltelijk elektrisch). Een step met een gashandel moet worden gekeurd door de RDW. Een step met trapondersteuning valt onder de fietswetgeving. Het RDW keurt op dit moment vrijwel geen elektrische step goed, omdat de wetgeving dit momenteel nog niet toelaat. Kortom, vrijwel alle elektrische steps zijn verboden tenzij je beschikt over een step met trapondersteuning.


Cityblitz en regelgeving


Wij weten als geen ander dat wij moeten voldoen aan de wetgeving. Op het moment dat de wetgeving bekent werd gemaakt in Duitsland zijn wij als één van de eerste merken onze producten gaan aanpassen en hebben wij onze modellen direct laten keuren door de Duitse RDW. Dit heeft ervoor gezorgd dat diverse elektrische steps uit ons assortiment zijn goedgekeurd en sommige zelfs met een kentekenplaatje. De verwachting is dat de regelgeving in Nederland zal gaan lijken op de regelgeving in Duitsland. Naar verwachting is de kans zeer groot dat jouw elektrische step die eerder goed is gekeurd in Duitsland bij de nieuwe wetgeving ook direct legaal is in Nederland!


De step met trapondersteuning


Voor een step met trapondersteuning geldt dat deze met eigen spierkracht wordt voortbewogen, waarbij er sprake is van een hulpmotor.

Voor elektrische steps met elektrische stepondersteuning zijn geen specifieke regels zoals voor (elektrische) scooters. De innovatieve sensortechniek schakelt de elektrische stepondersteuning van de elektrische step in net als bij elektrische fietsen. De elektrische step versnelt alleen als je mee stept. In Nederland wordt de step met elektrische ondersteuning als een elektrische fiets gezien. Voor deze elektrische steps met ondersteuning gelden dezelfde verkeersregels als voor fietsers. Deze steps zijn net als de elektrische fietsen geen 'motorvoertuig' en daarom zijn een helm, rijbewijs, minimum leeftijd, kenteken, of WA-verzekering niet verplicht. De elektrische step met elektrische stepondersteuning is in Nederland alleen toegestaan op de openbare weg als het motorvermogen is begrensd tot 0,25 kW, hetzelfde maximum vermogen als elektrische fietsen. 


De step met gashendel


Momenteel is er geen enkele volledig elektrische compacte vouwstep met gashandel toegelaten op de Nederlandse weg. Nederland bevindt zich in een overgangsfase naar nieuwe regelgeving. Er zijn een aantal uitdagingen om aan de door Nederland gestelde eisen te voldoen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan 4 goedgekeurde knipperlichten, iets dat vanwege het ontwerp van een step een grote uitdaging is. De Nederlandse eisen gaan nou eenmaal veel verder dan welk ander land in Europa.

In de landen om ons heen mag wel al volledig elektrisch worden gestept. Aansluiting daartoe bij de reeds ontwikkelde eisen in Duitsland maar ook Frankrijk en diverse andere Europese landen, worden nadrukkelijk kansrijker ingeschat dan een nieuw en eenzaam initiatief van Nederland. Dit Nederlandse initiatief zal leiden tot een langjarig proces met een twijfelachtige uitkomst van het streven naar Europese harmonisatie.


Wat gebeurt er als ik op een niet toegestane volledig elektrische step op de openbare weg rijd?


Als we de regels moeten geloven zou de step in beslag genomen kunnen worden en kan er een bekeuring worden gegeven van €360,- euro. Mocht je bij een ongeval betrokken raken dan kan dit ook financiële consequenties hebben, omdat je onverzekerd bent.

 

Bekijk hier welke step het beste bij jou past.